Ironiska övergrepp i Melodifestivalen

Jag gillade inte Thorsten Flincks låt, ska jag erkänna. Men en tråkig låt är en sak – en kläm på rumpan något helt annat.

Jag missade händelsen i direktsändningen på grund av att det hände andra saker i rummet just då, men när jag kollade twitter upptäckte jag att Thorsten Flinck alltså hade tafsat på programledaren Gina Dirawi i green room. Hon bad om en kram efter att ha intervjuat honom, och då passade han på att klämma henne på rumpan. I direktsändning, framför kameran. Jag varken såg eller hörde just då, men märkte det några sekunder senare när folk på twitter reagerade väldigt negativt (med rätta). Men naturligtvis dyker även ”försvaret” upp. Till exempel:

”vad trodde du alla väntade på något negativt om Flinck!” /Malou von Sivers

”Man måste inte se #sexism överallt. Missade själva händelsen men tror inte den var så farlig (a la krogen kl 02)” /Bare thoughts

”cissiwallin är nog humorbefriad, thorstis är förjavla skön” /John Linde

”Tafsa är bara lagbrott om kvinnan INTE gillar det. En del kvinnor gillar att tafsas på. Sexism ftw” /Mattias Persson

”haha! Nej den var kul! Han fyllde i det alla tänker om honom!:) #humor” /Anna Hertzman

En av de som reagerade – och fick skit för det – är alltså Cissi Wallin. Hon skriver:

”Detta handlar om betydl mer än Thorsten-tafs: SLUTA försöka tysta de som vågar ta viktiga strider. Sluta be dem ”coola ner” och dyl. Sluta.”

”En bra grej är att istället be de som mobbar offentligt att ”coola ner”. Be dem att sluta. Men det är ju lättare att kalla typ mig ”präktig”

Nu har jag aldrig varit på krogen i hela mitt liv, så jag vet inte hur det spelet fungerar som Bare thoughts beskriver. Det räcker att ha levt 26 år med att ha uppfattats som kvinna för att veta att liknande grejer händer lite då och då: på busshållplatsen, på biblioteket, i kassaköer… Det är inte ovanligt alls att folk (framförallt män) tar sig friheter gentemot andra (framförallt kvinnor). Men att ett sexistiskt beteende är vanligt, betyder det att det är ursäktat?

Var och varannan gång man börjar prata om hur vanligt det är med övertramp (t.ex. tafsande), så får man höra det måste vara ovanligt och att det absolut inte är socialt accepterat att göra något så vidrigt. Därför får man absolut inte säga att vi lever i ett ojämställt samhälle, för då är man hysterisk manshatare.

Var och varannan gång man reagerar på en specifik händelse får man däremot höra att det är så vanligt att bete sig så, och om man reagerar på något så vardagligt är man en hysterisk manshatare.

Hej, dubbelbestraffning!

Det går uppenbarligen att tafsa på en programledare i direktsändning, och bli försvarad med att man bara gjort sånt som många andra gör. Det sägs att det är sånt som förväntas av en viss person för att hen är tilldelad en roll som skitstövel, och att det är upp till den som blir utsatt att säga ifrån om hen inte gillar närmandena. Det kallas ”humor” att ta sig friheter med andras kroppar. Det påstås att man saknar humor om man protesterar.

Det sägs också att vi lever i ett jämställt samhälle. Bullshit. Det som bevisar motsatsen är inte så mycket Thorsten Flincks tafsande, utan snarare det försvar han får.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

16 responses to “Ironiska övergrepp i Melodifestivalen

  1. Flinck har inget som helst behov av att bli försvarad. Hen förlorar inget på den här händelsen även om alla skulle reagera negativt. Typiskt samhället att försvara män även om de inte behöver det.

  2. Ja, jag håller med😦 tycker det är urtrist men väldigt talande att folk direkt kommer till hans försvar😦

  3. fyrtiotalist

    Jo, så kan det kan bli när unga, klämkäcka programledare med snus bakom örat inte kan förhålla sig professionellt.

  4. Japp. ”Det är upp till den som blir utsatt att säga ifrån om hen inte gillar närmandena”
    Och eftersom man först blir utsatt, och först då har en chans att säga ifrån, ska man som påtafsad vara beredd att bli utsatt för icke välkommen sexuellt präglad kroppskontakt av VARJE ny person man träffar.

    Fyrahundra tafsar på ett år, kanske. Mer för de som jobbar i butiker. Eller åker buss. Eller tunnelbana.

    Måste man hinna säga till INNAN tafset blivit utfört för att slippa det? Hinner du reagera innan nån hunnit klämma till i rumpan på dig eller vad de nu tänkt göra?

    Eller, såklart… Man får ju i varenda ny kontakt meddela, innan situationen uppstår, att jag inte uppskattar tafs. Inkludera det i hejet:
    Hej, jag heter Gunilla, jag vill inte att du tafsar på mig, mitt kontor ligger en bit bort i den här korridoren”.

    För det är ju inte betydligt enklare att man förutsätter att tafs är ovälkommet..?

  5. Anna: ja precis! *ironi* man kanske borde börja ha en knapp på jackan som förklarar, typ ”Kroppskontakt? Nej tack!”

  6. Det där med att man måste säga ifrån… Det kan väl stämma (att man säger ifrån efteråt då, förstås), men kan nog vara svårt – i synnerhet då om man leder MF tänker jag. Jag menar, hon är programledare, hon måste hålla ställningarna, skulle nån komma och klämma henne på brösten eller dra ett dåligt sexskämt om hennes kropp måste hon likförbannat le och se glad ut även om hon spyr inombords. Det passar sig inte att säga emot och skapa dålig stämning i tv, ju (även om media nog hade gilla’t).
    Så jag förstår inte riktigt de som kommer med det argumentet. Gissa hur mycket skit hon hade fått om hon sagt typ ”släpp mig, du har ingen rätt att ta på mig så här” och sett sur ut. ”Man får väl säga ifrån då”-folket hade gått i taket och twitter hade svämmat över av ”fan vilken surkärring”-kommentarer.

  7. alfapetsmamma

    Kan du snälla ta bort min kommentar, Trollhare? Jag känner att jag inte borde skrivit så, jag såg inte vad som hände utan reagerade bara utifrån det jag läste här och en bild jag såg i Expressen, men som kan varit lika riggad och vinklad som allt möjligt annat i media. Ska inte uttala mig om hörsägen-saker, då är ju min impulskontroll lika sopig den.

  8. Jag såg´et live på datorn….. och självklara reaktionen var ”men va fan gör han??!”
    Men visst sa Gina Dirawi till – och varken på ett fnissartat ursäktande vis (typ ”Oh nämen Tåårsten”) eller smockan-i-luften-sätt…. (kunde hon ju tyvärr inte just där och då). HON var proffs till skillnad från TF där.
    Och jag gillade verkligen hennes vänligt nedlåtande ”lilla vän”, ”vännen”, ”kan du hålla den här, hjärtat” som hon slängde ur sig till männen lite här och var. Vilken människa!😀

  9. Dean: Ja, det är just det som är det luriga. Man förväntas vara ”professionell” som i ”trevlig”. Att typ knuffa bort honom och ropa ”jävla gubbslem!” skulle hon antagligen ha fått ännu mer skit för, trots att det vore helt befogat. Ett typiskt sånt dilemma då man riskerar att bli anklagad för ”förstöra stämningen” om man säger ifrån.

    Lejon: Jo, jag tycker hon hanterade det ändå bra. Jag vet att min egen första impuls när folk tafsar är att inte låtsas som någonting. Det krävs en del mod bara det ATT faktiskt säga högt: ”Han rörde mig på röven!” Det är att göra klart för alla vad som faktiskt hänt, så att de inte kan blunda för det.

  10. Nu har jag varken sett Melodifestivalen eller ens läst om det så mycket *noll intresse*
    Dock det jag läste här gör mig en aning arg (en hel del) mycket för att detta sker för f*n överallt HELA TIDEN, och den här stackars människan kunde ju knappt reagera med tanke på att hon är programledare och måste ”sköta allt snyggt”.
    Hon gjorde det bästa av en mycket dålig situation som det låter!

    Har råkat ut för liknande ett par gånger, dock så är jag sällan sen att svara och det har inte spelat någon roll hur situationen sett ut, för jag accepterar det verkligen inte, tar någon mig på rumpen, eller någon annanstans för den delen, då grabbar jag tag i kulorna rätt hårt och frågar om denne tyckte att det är okei att bli klämd på (aldrig blivit antastad av en kvinna förr, så där vet jag inte riktigt hur jag skulle reagera) och underligt nog med tanke på att de beter sig så där, så uppskattar de inte när någon gör detsamma mot dem!

    Förstår inte att det ska vara så himla svårt att bete sig som folk?! många verkar sakna det där hederliga bondförnuftet…och det gäller inte bara detta ämne:/

  11. "fyrtiotalist"

    Intressant att fortfarande har ingen kommenterat programledarens mobbning av Thorsten Flinck som jag påtalat i denna tråd.

  12. Bustjejan: Åh, jag skulle aldrig ha vågat det. Av ren nyfikenhet: hur reagerar de då? Jag menar, är det någon som ”käftar emot” då, eller drar de omedelbart?

    fyrtiotalist: ”Va?” ovan är en kommentar. Du kan ju försöka uttrycka dig mer begripligt.

  13. Paul Stjernberg

    Tänker inte försvara det Thorsten Flinck gjorde, det var riktigt korkat och det har han själv erkänt. Därmed är saken utagerad anser jag och hela den här pseudodebatten också hoppas jag.

  14. Åh vad jag är efter men fan vilket bra inlägg!