Daily Archives: 9 december, 11

Asperger+ADHD=Android

Det är snart tre månader sedan jag skaffade min Incredible S, och jag älskar den. Att ha en smartphone istället för den gamla ‘dumfånen’ underlättar mitt liv på så många olika sätt. Men när jag letar efter tips på nya appar, slås jag gång på gång av just när man använder sökord som ”autism” och ”ADHD” så är det nästan omöjligt att hitta några tips på androidappar. Det är iPhone hit och iPad dit.

De appar jag ändå hittar för Android brukar dessutom mest vara inriktade på kommunikation: bildkartor, talsyntes och liknande. Säkert värdefulla appar för de som behöver det, men det är inte riktigt det jag är ute efter. Jag behöver appar för att hålla koll på tiden och för att hålla saker ”ur minnet” (dvs. för att slippa hålla saker i minnet hela tiden). Det jag framförallt saknar är appar som gör det möjligt att snabbt göra bildscheman baserat på ens egna bilder. Utöver det behöver jag naturligtvis även appar för att inte få tråkslag – men där räcker i och för sig Wordfeud och andra spel långt.

Så för att bryta den totala applemonopolet, tänkte jag tipsa om mina favoritappar för ADHD, Asperger och Android. Om det inte står något annat, så är apparna gratis. Och nej, jag får inte betalt på något sätt. Såklart.

Timers och alarm

Scheman och listor

Anteckningar

Minnesstöd vid samtal

Timers och alarm

Activity timer

En enkel färgkodad timer. Gratisversionen går att ställa in på max 10 minuter, medan betalversionen kan ställas in på max 60 minuter. Färgkodningen innebär att urtavlan ändrar färg från grön till gul när 1/3 av tiden har gått, och sedan till röd när 2/3 har gått (det går att välja bort detta i inställningarna). Det går att ställa in ljudsignal som markerar att tiden är ute, men det går även att använda timern utan ljud. Inställningar på engelska (men för att hantera själva timern behövs inga språkkunskaper).

Activity Timer: gratisversionen på Android Market

Activity Timer: betalversionen (7kr) på Android Market

Alarm Clock Xtreme Free

En fördel med just Xtreme är att man kan ställa in alarmet så att den tvingar en att lösa ett (enkelt) mattetal för att stänga av, eller för att få den att snooza. För den som t.ex. lätt slår av väckarklockan och somnar om, kan det vara en bra lösning. Naturligtvis går det även att ställa in alarm utan mattetal. Det går att göra många olika inställningar, och man kan ha olika inställningar sparade för olika alarm. Finns bl.a. på svenska.

Alarm Clock Xtreme Free på Android Market

Scheman och listor

Google-kalendern

Jag använder mest Googles egna kalender, som fanns förinstallerad i telefonen. Den är en av de bästa kalendrar jag provat, även om jag saknar vissa funktioner, som t.ex. att kunna visa hela veckoschemat direkt på hemskärmen. I onlineversionen (för datorer) kan man färgkoda händelserna man lägger in, men det syns inte i mobilversionen. Däremot går det att färgkoda den genom att använda olika kalendrar till olika kategorier (jobb, aktivism, resor – vad du vill), och välja olika färger för varje kalender. Finns bl.a. på svenska.

Astrid

En app för att-göra-listor, med ett gulligt litet monster som påminner en. Kan kopplas ihop med Google-kalendern, så att uppgifterna man lägger in i Astrid även syns i kalendern (gäller bara de uppgifter man sätter en deadline på). Finns bl.a. på svenska.

Astrid på Android Market

Hungry!

En färgkodad inköpslista som kan sortera varorna i olika ”ordningar”, t.ex. i bokstavsordning eller sorterat efter kategori. Man kan anpassa kategorinamn och -färger efter eget huvud. Jag har t.ex. skapat kategorier och valt färger så att de hamnar i samma ordning som avdelningarna i affären: först bröd, sedan frukt och grönt… På så sätt behöver jag inte springa fram och tillbaka i affären så mycket. Inställningar etc. på engelska.

Hungry! på Android Market

TASUC Schedule Lite

Ett relativt enkelt bildschema, främst för barn. Man kan välja mellan olika förinstallerade bilder, men man kan också lägga in egna bilder. Dock är det bara möjligt att ha ett schema sparat i gratisversionen (betalversionen kostar 156kr). De förinstallerade bilderna kan upplevas som begränsade, i synnerhet som de är valda utifrån japanskt vardagsliv. T.ex. finns ätpinnar med, men inte gaffel och kniv. Men det går som sagt var att lägga in egna bilder. Finns med text/tal på engelska och japanska.

Kommentar: Jag vet inte om det är bara i min telefon som det blir problem, eller om jag har betydligt sämre handmotorik än vad jag trott, men jag har enorma problem att använda den här appen. Att klicka, dra, scrolla etc. träffar rätt ställe ungefär var tjugonde gång. Ytterst frustrerande. Hade det inte varit för det, hade jag nog älskat den.

TASUC Schedule Lite på Android Market

Anteckningar

ColorNote

Ett enkelt program för digitala ”post-its”, som man kan lägga som widgets på hemskärmen. Man kan välja mellan nio olika bakgrundsfärger för ”lapparna”. Inställningar etc. är på engelska.

ColorNote på Android Market

Evernote

I Evernote kan man göra anteckningar av olika slag, som man sedan kan ladda upp till sitt Evernote-konto. På så sätt finns anteckningarna sparad både i mobilen och i molnet, och därmed kan det vara ett enkelt sätt att synka enkla anteckningar. Man kan även lägga till bilder och pdf-filer, och göra checklistor. Finessen med Evernote är att det går att söka efter allt man skriver in, så att det är lätt att hitta. Programmet kan verka rörigt i början, men är väldigt användbart när man väl kommit igång. Finns bl.a. med svensk text.

Evernote på Android Market

Evernote.com

När man redan har Evernote i mobilen kan man dessutom skaffa Skitch, som gör att man bl.a. kan rita enkla teckningar och spara dem i Evernote direkt. OBS! Skitch fungerar bara om man har Evernote installerat!

Skitch på Android Market

Minnesstöd vid samtal

Record My Call

Om man har svårt att prata i telefon för att man inte brukar minnas vad man egentligen kom överens om efteråt, så kan man använda en app som spelar in alla in- och utgående telefonsamtal och sparar dem i telefonen. På så sätt kan man lyssna på telefonsamtalet igen, när man behöver det. Inställningar etc. är på engelska.

Tillägg: i vissa länder är detta inte tillåtet, men i Sverige är det lagligt att spela in telefonsamtal så länge åtminstone den ena parten är medveten om inspelningen. Dock kan det naturligtvis vara lämpligt att berätta för folk att man brukar spela in samtalen.

Tillägg 2: Ett annat tips är att använda Teletal, där man får hjälp av samtalstolkar.

Record My Call på Android Market

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,