Daily Archives: 3 december, 11

Bortglömd könsförvirring

Den senaste tidens bloggtorka har sin förklaring: jag har ägnat ett halvår åt att gå igenom de första 30 åren av mitt liv och skriva ner det. Med runt 100 A4-ark i näven förstår jag plötsligt varför jag haft svårt att hålla bloggen uppdaterad: inte bara för att jag skrivit så mycket ändå, utan också för den känslomässiga resa som skrivandet inneburit.

Jag har kliat försiktigt på själsliga ärr jag trodde var läkta, och upptäckt varbölder under huden – men jag har också petat runt i vad jag trott är öppna, infekterade sår och inte känt något alls. Frågan är om det är ett friskhetstecken, eller om det betyder att jag har nekros i själen. Kanske delar av min själ är på väg att ramla av; så som bröstvårtan gjorde. Jag är inte säker på att det i så fall måste vara något negativt.

Men ikväll slog det mig hur mycket jag saknat att snubbla på orden, och hur mycket jag längtar efter att bli irriterad över att jag inte förstår mig själv – så som jag gjorde förr när jag bloggade. Jag har liksom valt bort att fråga mig själv varför jag känner som jag gör, och stängt av. Det kändes då som ett nödvändigt steg för att orka ta mig igenom könsutredningen: att inte försöka intellektualisera för mycket, utan satsa på att komma någonstans i vården. Kanske skulle jag en dag förstå av bara farten, tänkte jag.

Nu står jag här i mitt någonstans, och förstår om möjlig ännu mindre av mig själv än vad jag gjorde för några år sedan. Jag är på sätt och vis ”färdig” med könskorrigeringen, och på sätt och vis har jag knappt börjat. Ju bättre jag mår, desto mer förvirrad blir jag – men jag tror i alla fall att det är ett bra första steg att erkänna min bortglömda könsförvirring.