SD vill ha övervakningskameror i ditt sovrum – eller?

Gudrun Schyman (F!) mötte nyss Jimmie Åkesson (SD) i en debatt om ”jämställdhet” en månad före valet. Det gick ungefär som man kunde förvänta sig.

Åkesson verkade nervös; Schyman verkade taggad. Åkesson hade en bild med sig av Sakineh (en kvinna i Iran som är dödsdömd för otrohet); Schyman hade med sig ord och argument. Åkesson pratade om ”våldtäktsvågen” som han påstår är ett nytt fenomen (underförstått: ”invandrarnas” fel), och när Schyman påpekade att det inte stämmer, så trillade han dit och visade att Fittans lag fungerar lika bra på tv som på nätet:

”Fittans lag

Då en nätdiskussion om könsroller blir mer avancerad, går sannolikheten för att någon, i syfte att misskreditera allt vad feminism, jämställdhet och genusvetenskap heter, drar upp

  1. Kukar och fittor och graviditeter
  2. ”Män är djur”
  3. Gudrun Schymans talibantal
  4. Tiina Rosenbergs könsförrädaretal
  5. ”Alla män är våldtäktsmän”
  6. Feministers lättkränkthet

mot ett.”

Åkesson drog nämligen upp det där talibantjatet igen, så fort Schyman sa emot honom. För om man inte skyller alla våldtäkter på ”invandrare” så måste det betyda att man hatar män, enligt hans logik. Sedan när Jimmie Åkesson fick frågan vad han ville göra åt våldtäkterna, förutom att utvisa folk och begränsa invandringen, svarade han att man måste arbeta förebyggande – genom att sätta upp övervakningskameror ”på platser där våldtäkter är vanliga”.

Mitt svar på twitter säger väl det mesta:

Min tweet: "Åkesson vill ha övervakning "på platser där våldtäkter är vanliga". Kameror i alla sovrum!"

”Åkesson vill ha övervakning ”på platser där våldtäkter är vanliga”. Kameror i alla sovrum!”

För det är just den bilden av våldtäkter som SD bygger sin retorik på: I deras värld finns liksom bara överfallsvåldtäkter på ensliga platser utomhus sent på kvällen, där offer och förövare inte känner varandra. Att de flesta våldtäkter antagligen begås i privata hem, där de inblandade känner varandra och kanske har ett förhållande, det passar inte deras bild av vad en våldtäkt är.

Myten om en riktig våldtäktsman (en ”invandrarkille” som antingen är okänd eller ytligt bekant med offret) och myten om ett riktigt våldtäktsoffer (en ”svensk” tjej som beter på ”rätt” sätt innan, under och efter övergreppet) och myten om den riktiga våldtäkten (en enslig stig i en park sent en kväll, en folktom bakgata mitt i natten) kan vara  förödande för de som utsätts för övergrepp men inte lever upp till den bilden. Jag säger bara Bjästa.

Men det är alltså precis den myten som SD odlar, och spär på, för att den passar deras syften. I deras värld är det bara vissa våldtäkter som räknas. Det är bara vissa våldtagna som ska få stöd, och det är bara vissa våldtäktsmän som är viktiga att sätta dit. Sverigedemokraterna tjänar på att folk är rädda för sånt som de vill att man ska vara rädd för. Inte konstigt då att de tolkar statistiken som de vill.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

33 responses to “SD vill ha övervakningskameror i ditt sovrum – eller?

  1. Åhh du är så awesome!

  2. Jag tänkte precis på samma sak när jag såg det! Åh, jag blir så jävla arg på Jimmie och hans rabiata sätt att föra en debatt.
    Och kamerorna bevisar ju bara att han inte vet alls vad han pratar om.

  3. Isabel: Tack:)

    Elin: Ja, det var nog många som bara blev förbannade. Själv är jag för ovanlighetens skull glad över att själva debatten bara varade i tio minuter, för mer än så hade jag inte orkat med. Det var tydligt att de pratade om olika saker: Schyman pratade om våldtäkter (dvs. utifrån statistik), och Åkesson om ”våldtäkter” (dvs. utifrån schablonbilden av våldtäkter). Inte nog med att han alltså uppenbarligen utnyttjar den bilden för att svartmåla ”invandrare” – i förlängningen tror jag att det skadar personer som utsatts för våldtäkt också.

  4. Han menar väl överfallsvåldtäkter. Man kan inte styra sitt ”umgänge” på offentlig plats på samma sätt som man kan styra vem som kommer in i ens hem, så samhällets ansvar för att hålla den offentliga miljön säker är större.

    Våldtäkter i hemmet skulle minska om kvinnor valde sitt umgänge med mer omsorg. Det är väl reptilhjärnan som gör att testosteronstinna, lite aggressiva hannar uppfattas som sexigare än de mer ödmjuka blyga killarna.

  5. ”Våldtäkter i hemmet skulle minska om kvinnor valde sitt umgänge med mer omsorg. Det är väl reptilhjärnan som gör att testosteronstinna, lite aggressiva hannar uppfattas som sexigare än de mer ödmjuka blyga killarna.”

    Jag skulle gärna se forskning som styrker ditt antagande att man kan se på en persons beteende i sociala sammanhang att hen är våldtäktsbenägen. I synnerhet med tanke på att man så ofta hör folk prata om dömda våldtäktsmän som ”han är en helt vanlig kille” eller ”han som är så schysst”.

    Och ja, jag fattar att han pratar om överfallsvåldtäkter, men hans retorik är mycket medvetet exkluderande på den punkten. Han vill osynliggöra sexuellt våld i relationer, om det inte passar hans syften.

  6. Hoppas det bara får alla att inse att SD inte är ett alternativ. För jag vet att det tyvärr finns sådana som tror det nu. Tur att jag inte måste lyssna på, eller ännu värre leva efter, deras snack. Jag blir illamående.

    Men ett lysande inlägg av dig, som vanligt.:)

  7. Jättebra inlägg.

    Tyvär tror jag att det allmänna hatet mot Schyman är så stort att många män kommer att tycka att allt hon säger är fel bara för att det är hon som säger det. Trots att hon råkar vara hundra gånger mer påläst och karismatisk än Jimmy Åkersork.

    En annan sak som blir uppenbart när en läser på t ex fb och andra formum med gott om ”invandringskritiker” är att om invandrarmän föraktar svenska kvinnor så har de detta gemensamt med sd:s sympatisörer. Låt oss t ex säga att en våldtäkt diskuteras och att den gått till på ett sätt som är vanligare än överfallsvåldtäkter; Låt oss säga att en liten fjortistjej går på fest där vissa av gästerna är invandrare. Låt oss säga att hon däckar ganska tidigt som små fjortistjejer plägar göra. Och så blir hon våldtagen av några av ovan nämnda invandrare.

    Vi andra säger ”Herregud, stackars barn”. Det gör inte herrar invandringskritiker. De vill visserligen att gärningsmännen ska straffas men kommer i nio fall av tio sedan att konstatera att flickan fick vad hon förtjänade eftersom hon är en vedervärdig rasblanderska som hade det bottenlöst dåliga omdömet att umgås med invandrare och därmed dragit olycka över sig själv. Därtill följer oftast några ramsor om att svenska kvinnor i allmänhet är äckliga horor som tjatar om jämnställdhet och (hemska tanke) ligger med afrikaner och är uppstudsiga i största allmänhet.

    Kontentan är att sverigedemokratiska gräsrötter verkar ha ungefär samma attityd till oss svenska kvinnor som invandrarmännen de säger sig vilja rädda oss från. Vi måtte vara kyska som is och rena som snö för annars är allt som händer oss oundvikligen vårt eget fel.

    F. ö måste den sentimentala drapan om att Schyman ”osynliggör det verkliga kvinnorörtycket” vara årets falskaste politiska utspel. Det finns många kvinnor som Sakineh som gömmer sig i Sverige undan stening och dylikt och dem vill Åkersork utvisa tillbaka till deras hemländer.

  8. *nickar instämmande* Jag har btw också sett ett visst beteende på nätet som är typiskt högerextremister:

    När någon i ett forum eller en blogg berättar om övergrepp som hen har blivit utsatt för, så kommer det ofta kommentarer där folk visar sin sympati. Det är såklart helt ok eftersom de allra flesta verkligen vill stötta och trösta, men ibland är det några av de som börjar med att visa sympati, och sedan relativt snabbt övergår till att börja prata om att man borde ”utvisa alla våldtäktsmän” osv. De smyger liksom in sin rasistiska argumentation i det hela.

    Och om då tex. den som skrev det första inlägget säger emot dem med statistik, eller helt enkelt bara påpekar ”Vadå utvisa? Till [stad i Sverige som våldtäktsmannen kommer från] eller? Varför utgår du från att han är invandrare?”, så försvinner just de personerna illa kvickt. För de är egentligen inte alls ute efter att stötta, utan efter att intala folk som mår dåligt att allt är ”massinvandringens” fel. Om man inte passar in i deras mall av ”stackars svensk flicka som blev våldtagen av invandrare” så är man inte ett dugg intressant, för då kan de inte utnyttja en för sina syften. Jag skulle säga att det är precis det som Jimmie Åkesson också sysslar med, fast på ett lite annat sätt.

  9. Det är inte min erfarenhet att man ”ofta” hör folk säga att en våldtäktsman var ”helt vanlig” eller ”schyst”. Men jag håller med om att forskning på detta skulle vara välkommen. Hög testosteronhalt lär resultera i sämre impulskontroll och starkare sexdrift.

    Beträffande att våldtäkt i hemmet skulle vara vanligast så har jag svårt att bortse ifrån att koranen med vidlådande kultur ger män rätt till sin kvinna. Torde ge ett betydande bidrag till statistiken. I den mån dessa kvinnor inte anmäler så motsäger ju det påståendet, som används för att förringa våldtäktsproblemet, att anmälningsbenägenheten skulle vara så hög.

    Tycker inte att Schyman är påläst, som jag minns var det bara Jimmie som hänvisade till fakta (som jag känner igen från BRÅ2005, och en norsk undersökning). Jimmie har inte bara Schymans svada emot sig, han har även TV-publikens decennierlånga indoktrinering, så även när publiken får höra sanningen antar de att det är lögn.

  10. Oja.

    Sedan är Niklas kommentar ovan symptomatisk. Blyga killar våldtar tydligen inte, om vi ska tro många män på internet. För mig som läst mycket om seriemördare och serievåldtäktsmän så låter påståendet illa genomtänkt.

    ”Jag hatar tjejer. Alla tjejer är svagsinta, äckliga horor som förtjänar våldtäkt och dekaptiering för att de går hem med farliga män när de kunde ha gått hem med mig i stället. Jag som är snäll och har en juste kvinnosyn får aldrig några tjejer. Hoppas att alla tjejer dör.”

    Glasklar logik, eller hur? Hade jag fått en guldtia varje gång jag hört just det resonemanget skulle jag aldrig behöva oroa mig för min ekonomi mer.

  11. Jag funderar.

    Kameror på otillgängliga platser – t ex mörka parker, dåligt upplysta gångbanor utmed ett skogsstråk, hamnkvarter, mörka stadsgator, Rosenbad (nej, vänta) – förhindrar väl i sig inte våldtäkter, utan dokumenterar bara begågna våldtäkter?

    Om kameror skulle förhindra våldtäkter skulle det till att börja med behövas en grundläggande förändring i vissas beteende, som i ”nej där finns en kamera, jag väntar nog med att överfalla hen tills hen är utanför kamerans räckvidd”, alternativt automatsiserade larm eller automatvapen (med gummikulor, det är humant).

    Vilket i sig inte hindrar våldtäkter från att begås.

    Så hur ska SD förhindra våldtäkter med kameror på offentlig plats, särskilt som våldtäkten är ett konstaterat fotograferat faktum?

    Inga brott förhindras med övervakning. Det enda övervakning förenklar är konsekvensen av ett redan begånget brott, men det hjälper knappast offret.

  12. Käre Magnus, jag antar att det Trollhare menar är att de flesta våldtäkter sker inomhus, av någon som den våldtagne känner (pojkvän, flickvän, farsa, konfirmationspräst, scoutledare, etc etc). Han menar inte att våldtäkt enbart sker inomhus, men att det är mycket vanligare än folk tror. De flesta tjejer vågar inte gå på en mörk gata ensamma, men de vågar gå till en massa annat utan att alls vara rädda för våldtäkter. Detta är för att man för det mesta hör om just överfallsvåldtäkter som sker utomhus.
    Sedan så förstår jag inte riktigt om just trollharar är så värst uppblåsta i jämförelse med andra, men vissa Homo Sapiens Sapiens är onekligen både oartiga, uppblåsta och oinformerade.

  13. Magnus,

    På vilket sätt skulle skärpt övervakning – t ex med kameror – förhindra våldtäkter av utomeuropeiska medborgare?

    Vill SD – jag antar att du talar för dem – att information om övervakningssamhället Sverige ska ingå i t ex SFI?

    Hur hjälper filmade övergrepp begångna mot svenska kvinnor av utomeuropeiska medborgare de svenska kvinnorna?

    Hur ställer sig SD i frågan kameraövervakning gentemot integritet – för både offer och gärningsperson (argumentet ”rent mjöl i påsen” gills inte)?

    Vilka åtgärder vill SD ge till våldtäktsoffer, förutom strängare straff för gärningspersonen?

    Vill SD stå för ökat statligt stöd till kvinnojourer? Utvecklade samarbeten mellan landsting och polis, inte minst kring våldtäkter? Isf hur ser detta samarbete ut?

    Hur vill SD motverka den generella uppfattningen bland (många av) befolkningen kring våldtäktsoffer (t ex den att ”hon bad väl om det, klädd så där”, eller ”hon borde inte ha gått där, där det är så mörkt”, eller ”hon borde inte ha varit så full”, eller ”hon har ju haft sex [med invandrare] förr, så … ”)?

    Hur vill SD motverka och förhindra våldtäkter begångna av bevisat etniska svenskar?

  14. Pingback: Stökig debatt mellan Åkesson och Schyman « Intersektionell Solidaritet – där det finns makt finns det motstånd

  15. klokbok, om det med kameror blir lättare att ta fast våldtäktsmän så minskar man möjligheten för gärningsmän att upprepa brottet (vilket lär vara ganska vanligt).

    Paranoia, har inte hört det citatet en enda gång. Men se min kommentar om testosteron. Om jag hade 10:- för varje gång jag hörde någon söka bortförklara invandringsbrottsligheten skulle jag vara rik.

  16. Niklas: Så du har inte hört det. Har du läst forskning på området, där det är ett återkommande tema att både offer och omgivning beskriver våldtäktsmän som ”snälla”? Såg du dokumentären om Bjästa?

    http://web.abo.fi/meddelanden/forskning/1998_08_jeffner.sht

    http://www.dn.se/insidan/viktigt-satta-ord-pa-valdtakten-1.451164

    http://old.na.se/artikel.asp?intId=1277453

    Några fler exempel:

    http://www.familjeliv.se/Forum-4-119/m51446427.html

    http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=12&action=pod_show&id=655

    Dessutom tycker jag det är väldigt intressant resonemang att personer som begår överfallsvåldtäkter

    1. våldtar för att de har dålig impulskontroll och är aggressiva (pga höga testosteronvärden)

    2. är beräknande nog att kolla så att det inte finns några övervakningskameror etc. i området

    Hur går det ihop?

    F.ö. visar forskning att testosteron inte orsakar aggressivitet:

    http://www.sciencedaily.com/releases/2009/12/091208132241.htm

  17. Att odla myter och spä på, för att den passar någons syften, är knappast unikt för Åkesson i det här sammanhangen när han snackar med Schyman. Hon själv är ju en mästare på det.

    Jag håller med dig i din kritik mot SD men förundras över den enögdhet som många av dina argument mot Åkesson bygger på.

    Vare sig Åkesson eller Schyman kan kallas för seriösa politiker.Båda är extrema på varsit sätt. Där Åkesson klämmer in ordet ”invandrare” drar Schyman till med ordet ”män”. Den ena formen klassas som rasism och den andra som sexism men jag har svårt att tro att någon av dem, eller deras anhängare, skulle hålla med om det. Förmodligen för att det är bekvämt att helt enkelt resonera lite inkonsekvent och blunda för den egna sidans rasism/sexism.

    Vadå rasism!? Vi säger ju bara sanningen om hur det är!
    Vadå sexism!? Vi säger ju bara sanningen om hur det är!

    Samma skit och inget av det bore få något stöd IMHO

  18. RasmusS: Ge exempel på när Schyman skulle ha sagt det.

  19. @Immanuel Brändemo

    Sagt exakt vad?
    Jag talar om en retorik som både Åkesson och Schyman för där man kör med slarviga svepande generella påståenden om antingen ”gruppen” invandrare eller ”gruppen” män. Minns även att hon anklagat ”maktens män” för härskartekniker samtidigt som hon kör rätt friskt med dem själv.

  20. Ge exempel på vad hon har sagt, med länkar, som styrker dina påståenden. Såklart.

  21. Immanuel, första länken, hon intervjuar 15-åringar i Mellansverige. Hur många av dessa har en hederskultur i bagaget är då min undran? Muslimer tycker ju ofta att svenska flickor är att jämföra med horor om de klär sig utmanande. I invandrartäta skolor kan möjligen dessa värderingar överföras även till andra pojkar. Detta är ett legitimt skäl att verka för minskad invandring från MENA-länder.

    Tredje länken är väl den som stöder din poäng bäst. Jag tar till mig infon.

    Fjärde länken, en utländsk kille som tvingar på sin flickvän analsex och visar allmän brist på respekt för henne. Stöder väl närmast sd:s linje.

    Vad gäller testosteron så tänkte jag bl.a. på ett program jag såg på TV för en tid sen (minns inte vad det hette eller vilken kanal, kanske kunskapskanalen).
    Den forskning du pekar på (intressant i sig) gäller hur folk reagerar just när de har fått en injektion. Men en helt annan aspekt är hur hjärnan påverkas av testosteronhalten under lång tid.

    Tanken med övervakningskameran var nog som sagt främst att få fast gärningsmän så de inte kan upprepa dådet. Eventuellt också att öka upplevd trygghet på den platsen, även om det kanske inte är avskräckande nog.

  22. Jag tycker du ska läsa ”Liksom våldtäkt, typ” (Jeffners avhandling) innan du börjar svamla om muslimer, och även Katarina Wennstams ”Flickan och skulden” och ”En riktig våldtäktsman”. Jag har inte tid och energi till att utbilda folk som utger sig för att veta något om våldtäktsforskning i så grundläggande texter.

    Vad gäller testosteron tycker jag också att du bör ha rejält på fötterna när du slänger ur dig såna påståenden. Menar du att alla män med höga testosteronhalter är potentiella våldtäktsmän?

  23. Skönt att du orkar ta debatten, inte bara i inlägget utan i kommentarsfältet.
    Efter att jag blivit våldtagen och bestämt mig för att ”Fan heller att jag ska skämmas, det var inte mitt fel” och började berätta om det för folk.
    Hade jag fått en tia varje gång folk direkt efteråt frågade ”Visst var han invandrare?” och jag får förklara att han heter Marcus och är ”typiskt svensk” med fru och barn. ”Jaha, ja, det finns ju alltid undantag.”
    Bah bullshit. Heja Gudrun.
    Grymt inlägg btw!

    Och Åkesson sa ju senare att statistiken han pratar om handlar om antalet dömda för våldtäkt. Min anmälan och många andras blev neddlagda utan förundersökning. Vad är det som säger att vi inte bara är mer benägna att dömma en invandrare än en ”vanlig svensk hederlig kille”?
    Oavsett så är det enormt många fall som aldrig går till dom, att basera fakta på dömda våldtäktsmän är därför inte riktigt logiskt, men när är SD logiska?.
    ”Sen kan man ju läsa statistik som fan läser bibeln” – Gudrun

  24. Bra analys av debatten.

    Själv tyckte jag att det var tråkigt att ingen pratade om våldtäkter som ett könsneutralt ”fenomen”, det lät på både Schyman och Åkesson att det bara var något som drabbade kvinnor. Åkesson kan jag förstå att han inte är kapabel att tänka i genusvetenskapliga termer men Schyman hade jag förväntat mig lite mer av. Kanske fanns det helt enkelt inte utrymme för den synvinkeln i just den här debatten.

  25. Camilla: Det känner jag tyvärr igen alltför väl. Det är SÅ många som verkar utgå från att en våldtäktsman är ”invandrare”. Och med det menar jag inte utlandsfödd, utan stereotypen ”invandrare”. Jag har också fått den frågan, och dessutom ofta sett förvåningen i folks ansikten när jag sagt något som fått dem att förstå att han var ”svensk”.

    Elias: Ja, det saknade jag också. Men i ett sånt sammanhang – när man debatterar mot SD, och har 10 minuter på sig – så måste man förenkla rejält. Då hinner man liksom inte dra upp något mer än det allra mest grundläggande.

  26. @Immanuel Brändemo

    Jag trodde du såg debatten…. om du gjorde det, om du överhuvudtaget följt Schyman sedan Fi startade så kan du omöjligen ha missat det. I hela den här debatten på Agenda säger schyman ”män” lika slarvigt och generaliserande som Åkesson säger ”invandrare” i stället. För henne är det vikitga att peka ut gruppen män. För Åkesson är det viktigt att peka ut gruppen invandrare. Båda generaliserar grovt för att vinna politiska poänger.

    Se debatten igen om du redan glömt vad Schyman sa:

    http://svtplay.se/v/2114059/agenda/del_1_av_18?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2114059/sb,p103431,1,f,-1

  27. Men jag vill ha konkreta exempel. Exakt vilka meningar är det du syftar på, och vad är din poäng?

  28. Vet inte om jag utgett mig för att vara insatt i våldtäktsforskning. Jag är civilingenjör så det är inte mitt område.

    BRÅ:s trovärdighet ger jag inte mycket för. Se kritiken från professor Levander, ledamot av BRÅ:s vetenskapliga nämnd:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article66852.ab
    ”Rapporterna som de gör är filtrerade, det utövas censur. BRÅ:s uppdrag är att serva regeringen med forskning och kunskap. Det gör de inte. BRÅ tillhandahåller istället önskad information på beställning av justitieministern och departementet”

    Denna BRÅ-Hradilova som gjort uttalanden för att bemöta SD är knappast opartisk, hon är med i en facebookgrupp mot sd och sympatiserar med vänsterpartiet. Dessutom motsäger hon BRÅ:s egen rapport från 2005 som tog hänsyn till socioekonomiska faktorer.

    SD:s uppgifter är i linje med vad de funnit Danmark och Norge.

  29. Intressant att du hela tiden undviker ämnet. Du hävdar att ”snälla” killar inte kan vara våldtäktsmän, och jag överbevisar dig. Du babblar om testosteron, och jag ber om källor. Då börjar du babbla om invandrare och BRÅ. Håll dig till ämnet eller lägg ner.

  30. Pingback: SD går till val på att jaga pensionärer « trollhare

  31. Hahaha, Sds citat alltså ;D ”…men en stor del av de våldtäkter vi har i Sverige idag är tyvärr IMPORTERADE”. De är ju underhållning på stor nivå, om så bara för att formulerar sig nåt så in i helvete konstigt xD (och inte har några konkreta förslag på förbättringar whatsoever ) Skrämmer mig ju dock att vi har så pass många korkade människor i Sverige att de faktiskt skulle kunna komma över spärren -_-‘ Jeezez.

  32. Ja, importerade våldtäkter, vad är det?😉

    SD skrämmer mig, men inte på det sätt de hoppas på…