Daily Archives: 10 juni, 10

Caster Semenyas könsutredning – och min könsutredning av världens reaktioner

Minns ni Caster Semenya? Jag har definitivt inte glömt, i vart fall. Artonåringen som sprang snabbare än de andra tjejerna under friidrotts-VM i Berlin i augusti ifjol – men som blev utbuad av publiken, anklagad för könsfusk och sedan utsatt för en grym häxjakt. Det spreds rykten fram och tillbaka, och folk spekulerade i vilket kön hon ”egentligen” hade, och om hon medvetet hade försökt att dölja något.

[picapp align=”none” wrap=”false” link=”term=semenya&iid=6089684″ src=”http://view4.picapp.com/pictures.photo/image/6089684/12th-iaaf-world-athletics/12th-iaaf-world-athletics.jpg?size=500&imageId=6089684″ width=”425″ height=”594″ /]
Caster Semenya med sitt guld

Internationella friidrottsförbundet IAAF startade en utredning av hur de ska hantera hennes könstillhörighet, och man kom under hösten fram till att hon skulle få behålla sitt guld, men att hon skulle vara fortsatt avstängd i väntan på resultatet av utredningen. Däremot har det sydafrikanska friidrottsförbundet bett henne om ursäkt för att de inte har stöttat henne tillräckligt när hon har mått så dåligt som hon uppenbarligen har gjort efter Berlin. Idag ska tydligen den utredningen vara färdig, och Caster Semenya ska delta i en presskonferens i eftermiddag.

TT, som har skrivit artiklarna till SvD, Sportbladet och HD, formulerar det till en fråga om ifall hon ska få fortsätta tävla som kvinna eller inte. Det gillar jag, för det är faktiskt det som det hela handlar om. BBC skriver däremot ”Caster Semenya gender test results set to be announced”, och får det att låta som om den stora frågan är ifall Semenya är kvinna eller inte.

Alltså, utan att vara extremt insatt i just det här ärendet kan jag påpeka:

  • De har inte utrett hennes könsidentitet; hon känner sig som kvinna och det är inte ifrågasatt.
  • De har inte utrett hennes juridiska könstillhörighet; IAAF har vad jag vet inga planer på att kräva att hennes födelsebevis och andra id-handlingar ändras.
  • Det de har utrett är ifall hennes medicinska förutsättningar är tillräckligt i linje med vad det nu är som de anser är en kvinnokropp; framförallt ifall det går att säga att hon har tävlat under jämlika förutsättningar. Rättare sagt: De vill vara säkra på att hon inte har fått några medicinska fördelar av att till exempel ha kunnat tillgodogöra sig mer testosteron än de flesta kvinnor har. Jag kan gissa att de är mindre intresserade av att ta reda på ifall hon har fått några medicinska nackdelar.

När jag skriver det här vet jag alltså inte vad de kommer att säga, eller vad de har kommit fram till. Enligt TT ska IAAF ha beslutat att hon får tävla som kvinna. Egentligen spelar det ingen roll för mig eller för vad jag vill säga, även om det spelar oerhört stor roll för Caster Semenya själv såklart.

Det jag vill säga är just att det faktiskt inte spelar någon roll. IAAF avgör inte ifall Caster Semenya är kvinna, man eller något annat, och därför är det inte heller något som folk ska få sitta och spekulera i. Jag vet att jag är pessimist och hakar upp mig på troll alldeles för mycket, men för att ge ett typexempel: Sedan de första skandalrubrikerna har svenska journalister faktiskt skärpt till sig, men det har inte de som kommenterar artiklarna. Så sent som i maj i år skrev en person till exempel såhär:

Officiellt ”inväntar förbundet de medicinska testerna om Semenyas könstillhörighet”. I artikeln omnämns Caster som ”hon”. Således måste artikelförfattaren känna till svaret på de medicinska testerna. Och då uppstår frågan: varför publicerar han inte svaret för läsarna? Eller har han gjort det? Eller tar han bara helt enkelt bara personlig ställning i frågan.”

Ja, att kalla Caster Semenya för ”hon” är att ta ställning. Det är att ta ställning för hennes rätt att själv definiera sin könsidentitet, och det är också ett sätt att respektera hennes integritet. På samma sätt hade det varit ett ställningstagande att insistera på* att kalla Semenya för ”han”, när man vet att hon identifierar sig som kvinna. Det hade varit ett tydligt ställningstagande för trångsynthet, transfobi och tvångskönande. Det hade varit att uttala meningen

”Jag vet vad du känner och vad som är viktigt för dig, och jag vet hur dåligt du mår av att få höra fel pronomen – men jag anser att det är min rätt att tala om för dig att dina känslor inte spelar någon som helst roll för mig, att det du tycker är viktigt skiter jag i och att jag njuter av att veta att du mår dåligt, för jag anser att min rätt att bestämma ditt kön åt dig är viktigare än din rätt att slippa bli sårad.”

i en enda bokstav, i ett enda fonem: Ett o som blir till a.

Caster Semenya är en kvinna om hon känner att hon är kvinna. Inget blodprov, urinprov, röntgenundersökning, gynekologundersökning eller något som helst medicinskt test i världen kan varken bekräfta eller förneka hennes könsidentitet. Framförallt kan inget troll i världen – oavsett om de är forumtroll, skvallerjournalisttroll, bloggtroll, myndighetstroll, förbundstroll eller vårdtroll – ta ifrån Caster Semenya hennes människovärde.

I eftermiddag presenteras resultatet. Jag blir inte förvånad om det dyker upp fler medicinska detaljer än vad Caster Semenya själv skulle vilja kom ut – oavsett vad det är de hittat. Under tiden har jag gjort min egen lilla utredning av den genuspanik som uppstått, och överlag har jag hittat allvarliga brister i framförallt vilka ämnen som folk ansett sig ha rätt att få veta, spekulera offentligt i och uttrycka sina såkallade åsikter om.

*) Det är inte samma sak som att säga fel när man inte vet hur någon identifierar sig, och det är inte heller samma sak som att råka säga fel någon gång ibland av gammal vana, eller så. Det handlar om ett aktivt ställningstagande här, och det är skillnad.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Passkontor i USA ska sluta titta på könsorgan

Från och med idag behöver medborgare i USA som ansöker om ett pass med ändrat juridiskt kön i inte ha genomgått någon könskorrigerande operation.

Alla delstater har sina egna regler när det gäller till exempel födelsebevis; enligt Wikipedia vägrar till exempel Idaho, Ohio och Tennessee att skriva ut födelsebevis med det nya könet eller ändra det gamla intyget, medan Texas kräver ett domstolsbeslut och vissa stater, som Missouri, har inte ens prövat frågan. Den som har försökt att följa med i diskussionerna på amerikanska transforum vet att det är en djungel. Fler än en gång har jag hört talas om personer som kunnat ändra till exempel sitt körkort men inte sitt födelsebevis, eller som det paret i Tennesse som fick sitt äktenskap tvångsupplöst.

Men det gäller alltså födelsebevis. Pass är en annan sak, och nu finns det alltså en lag på federal nivå som gör det möjligt att få ut ett nytt pass utan att ha genomgått någon könskorrigerande operation. Däremot måste man ha genomgått ”appropriate clinical treatment for gender transition”*, och det finns också en möjlighet att få ett tillfälligt pass utfärdat om man har läkarintyg på att man är under utredning. Och så lägger de till, i det officiella pressmeddelandet:

”As with all passport applicants, passport issuing officers at embassies and consulates abroad and domestic passport agencies and centers will only ask appropriate questions to obtain information necessary to determine citizenship and identity.”

Med andra ord så ska man slippa få frågor om sitt underliv när man ansöker om ett nytt pass, antar jag att de menar. Det är ett väldigt stort steg de tar, när de går ifrån kravet på att kunna bevisa vilka operationer man har genomgått. I USA är ju könskorrigerande behandling i väldigt stor utsträckning en klassfråga, eftersom det bara är de som har råd att bekosta behandlingen själva som kan få dem – och detta samtidigt som transpersoner systematiskt blir diskriminerade på arbetsmarknaden och inte så sällan hamnar utanför alla skyddsnät. Att då kräva att man ska ha genomgått dyra operationer är ett omöjligt krav att uppnå för den som knappt har råd att leva. Anledningen till varför man håller fast vid såna krav handlar ofta om att man inte vill stöta sig med extremt konservativa krafter som hellre värnar sina könsgränser än de människor som lever i gränslandet.

Det kan verka som ett litet steg, och som ett ganska meningslöst steg för de fattiga transpersoner som ändå aldrig kommer att resa utomlands, men det är ett steg i rätt riktning – om inte annat så för att man faktiskt går ifrån den ständiga fixeringen vid vad folk har mellan benen.

*) Jag antar att det betyder att det till exempel räcker med diagnos, hormonbehandling och Real Life Experience. I Sverige kan man däremot bara få ut ett pass, körkort eller annat id-kort med ändrat juridiskt kön om man är dokumenterat steril och har blivit godkänd av Socialstyrelsens rättsliga råd.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,