Testosteron orsakar inte aggressivitet – men myten om testosteron gör det

Du har säkert hört det till leda: Testosteron gör att folk blir aggressiva, mer benägna att ta risker och mer egoistiska – och det är därför män är skitstövlar i större utsträckning än kvinnor. Det ligger i hormonerna, och alltså vore det fel att ens försöka ändra sitt beteende…

Eller också inte.

En ampull Nebido, testosteron

Ett schweizisk-brittiskt forskarlag undersökte hur människor betedde sig efter att de fått antingen testosteron eller placebo. Försökspersonerna ställdes inför olika valmöjligheter för att fördela en summa pengar mellan olika parter, där poängen är att ju mer jämt man delar, desto större är chansen att få behålla en del av summan. Man upptäckte att de som fått testosteron faktiskt var mer rättvisa än de andra – men att den stora skillnaden var mellan de som trodde att de hade fått testosteron, och de som trodde att de hade fått placebo. Försökspersoner som hade fått placebo, men som trodde att det var testosteron, betedde sig mer aggressivt, själviskt och riskfyllt än de andra. En av forskarna, ekonomen Michael Naef, sammanfattar:

”It appears that it is not testosterone itself that induces aggressiveness, but rather the myth surrounding the hormone. In a society where qualities and manners of behavior are increasingly traced to biological causes and thereby partly legitimated, this should make us sit up and take notice.”

Det är alltså inte testosteron i sig som orsakar aggressivitet, utan snarare fördomen om att testosteron orsakar aggressivitet som folk utnyttjar för att ursäkta sitt eget beteende. Myterna om hormoners påverkan blir en självuppfyllande profetia.

Om det är så att män är en riskgrupp för att utveckla egoism, så beror det i alla fall inte på testosteronet. Man föds inte till egoist; man blir det.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

30 responses to “Testosteron orsakar inte aggressivitet – men myten om testosteron gör det

  1. Paul Stjernberg

    På samma sätt som att människor(framför allt svenskar) dricker alkohol för att få en ursäkt att bete sig illa.

  2. Men den där testen säger väl ungefär bara att ”om man tillfälligt trycker i sig en skvätt könskonträra hormoner så blir man mer harmonisk en stund”? Jag kan iaf intyga att det funkar så gällande hormoner åt andra hållet.

    Min åsikt är att testet fungerar bara att göra om man kör hormontillskott eller placebo ganska lång tid.

    Min åsikt gällande hormonernas inverkan är att de påverkar hur ”må dåligt”-yttra sig. Om man mår dåligt så yttrar det sig i form av aggressivitet om man har mer testosteron än östrogen. Om östrogenet dominerar så yttrar det sig istället som att man blir ”gråtig” eller liknande. Det viktiga här är alltså att må-dåligt är triggergrejen.

    Därför anser jag också att om en tonårskille slår sönder saker eller liknande så är det lika mycket ett rop på hjälp som om en tonårstjej skär sig i handlederna. Den klassiska invändningen är väl att ett sönderslaget fönster drabbar utomstående medan skurna handleder ”bara” drabbar den som skär själv, men det är FEL.

    Jag inser att det är som att slå huvudet i väggen att försöka övertyga de som föreslår ”hårda tag mot vandalisering” att ändra sig, men då kan man ju åtminstone få deras åsikter att bli mer ”jämställda” genom att dra paralellen att den som skär sig i handlederna förstör det samhällsekonomiska värdet på den investering samhället gjort i den individens uppväxt, utbildning o.s.v…. :S

  3. Jag tror du är inne på rätt spår. Sedan funderar jag också vad det betyder att ha en hormonell balans resp. obalans. Varför var vissa av deltagarna övertygade om att de fått testo, tex?

  4. Hur länge ska du endast leta källor bland genusforskarna? Det är ungefär lika korkat som att endast fråga Israelerna om vems fel det är att Israel och Palestina krigar. Om nu en grupp forskare funnit att testosteron på EN parameter verkar gå stick i stäv med vad vi tidigare trott, så bevisar detta? Tja, att det kan stämma just för DENNA parameter. Men att generalisera som du gör till alla andra parametrar hoppas jag du inser är helt uppåt väggarna. Jag inser att du till varje pris vill hitta en så enkel väg för din egen utveckling men du gör dig själv en otjänst om du bagatelliserar på detta sätt. Just nu beter du dig som en svamp som endast suger upp information som stödjer de åsikter du tror dig vilja ha. Ett steg vore att t ex kolla upp studier om kvinnor som från födseln har olika testosteronnivåer. Du kommer att hitta många studier som visar att kvinnor med hög testoseronnivå väljer andra typ av hobbys, presterar annorlunda etc. jämfört med andra kvinnor.

  5. Det har jag misstänkt länge. Med tanke på att män i relationer riskerar att bli utsatta för våld från den kvinnliga partnern torde det vara så att kvinnor egentligen är ungefär lika aggresiva som män. Det rimmar ju då illa med att säga att testosteron är ett ”aggresivitets-hormon” eftersom kvinnor har mindre av denna hormon men ändå slår ungefär lika ofta än män.

    Det finns brittiska studier som påvisar att män riskerar att drabbas av våld i hemmet i i ungefär samma utsträckning som kvinnor. Kvinnor har en tendens att använda tillhyggen när de använder våld också, något som faktiskt är ovanligare för män som i regel använder sin kropp snarare än tillhyggen. Som sagt, testosteron kan knappast ha med aggresivitet att göra. Dock använder män större kraft när de använder våld, men det beror antagligen på att män är starkare och har inget med aggresivitet att göra.

  6. Så intressant. Så nu är neurobiologi och ekonomi genusvetenskap? Jag tycker att det är talande att du läser in massor i mitt inlägg. Och problemet med den sortens studier du pratar om är att det är svårt att skilja den sociala påverkan från den biologiska.

  7. Japp, det är ytterligare en aspekt av det.

  8. Ska man hitta nåt i genusvetenskapen så är det väl en förklaring till denna besatthet på att forska på testosterons inverkan på psyket, medan forskingen om östrogen verkar mest gå in på fysiska effekter.

    Åtminstone SBU-rapport 159: ”Behandling med östrogen : en evidensbaserad kunskapssammanställning” pratar vad jag minns mest om fysiska effekter.

  9. Ja, det har jag också märkt. Fast det finns väl en del forskning om östrogen, progesteron etc. och psyket?

  10. Kanske, jag har nog inte letat tillräckligt mycket. Det kanske också är så att den forskningen inte finns i bokform på biblan i Göteborg och jag därför inte lagt märke till den.

    Jag borde nog kolla mer på vad universitetsbiblioteket har, visserligen får man som icke-student bara låna böckerna i två veckor (tror jag det är) men de har ju å andra sidan en antagligen rätt intressant samling böcker. Jag har lånat EN bok där, ”Don Kulick, Travesti: Sex, Gender, and Culture among Brazilian Transgendered Prostitutes” typ.

  11. Det finns en hel del uppsatser på nätet också, inte att förglömma :)

  12. Sant, fast då är det så mycket annat som konkurrerar om mitt attention-span att jag ofta bara kommer halvvägs :D

  13. För mig är det tvärtom: Jag har upptäckt att det är lättare att läsa på nätet, eftersom jag ifall jag vill kan ta små micropauser :)

  14. Mellanvärld

    Hur lång är en mikropaus?

  15. Mellan 10 sekunder och tre minuter, skulle jag säga.

  16. Fan va du är grym!

  17. Pingback: Nerd Life Deluxe B-L-O to tha double G » Blog Archive » OMGSCIENCE!

  18. Oerhört intressant. Befriande att höra att det inte alls är ”manligt” att vara aggressiv och självisk. Mer forskning i den här stilen så kanske man till och med kan få vara snäll utan att betraktas som fjolla.

  19. Själv är jag gärna fjolla, men jag förstår vad du menar :)

  20. Bra det :-)

    (Med fjolla menar jag bara fjant, inte något om sexuell läggning eller så)

  21. Jag är en fjant också, det är därför jag gillar ordet fjolla ;)

  22. När jag läser ordet fjant så tänker jag automatiskt på trolltyg i tomteskogen :)

  23. Trolltyg i tomteskogen är en tecknad film och i den sägs bland annat ”var är fjant?” ”här mamma”.

    Googla på ”var är fjant här mamma” (utan citationstecken) :)

  24. Pingback: Kukfixering och kastrering: Synen på sexuella övergrepp måste förändras « trollhare

  25. Pingback: Testosterons påverkan på aggression « Yasers hörna

  26. Pingback: Kukfixering och kastrering: Synen på sexuella övergrepp måste förändras » Trollhare