Vittra – istället för ”hushållsnära tjänster”

De sabbar ditt jobb och kidnappar dina barn och ställer till med sattyg. De ”lånar” saker utan att fråga, och de är allmänt bakåtsträvande och fast i traditioner, men de är samtidigt väldigt arbetssamma och flitiga och sköter arbetet galant när de väl är motiverade. Deras kultur är så främmande och gammeldags, sägs det. Och ändå har de levt här sedan Lilit och hennes barn fördrevs från Edens lustgård. Det är vi som är invandrare i deras land.

Jag pratar om vittra.

När mamma frågade vad jag vill ha i julklapp var svaret självklart:

”Jag vill ha en butler i julklapp. Han ska helst prata brittisk engelska, men inte vara snobbig. Om han kan baka scones är det ett plus.”

Jag tror inte jag kommer att få någon butler i julklapp, för mamma föreslog att jag skulle hålla mig väl med vittrorna istället. För den som inte vet det är vittrorna eller vittra de där kortväxta typerna som bor i underjorden. Om man är generös mot vittra så kan de hjälpa en med hushållssysslor, och mamma föreslog att jag skulle sätta ut gröt.

Get

Vittra tar dina getter, sägs det. Som om getter gick att äga.

Alla säger att vittra är gammaldags: De har ålderdomliga kläder och de är rädda för stål. Det är därför man lägger någon stålpryl i vaggan hos bäbisar, så att de inte tar ungen: Stål är nämligen kristet, och de är livrädda för kristenheten. Typ. Men tänk om det bara är våra fördomar om vittra?

Jag tror att det är vittra som ställer till det när tekniken inte fungerar: När program hänger sig, när sidor inte laddar som de ska, när mail försvinner och filer trasas sönder. Jag brukar skylla på min teknikpoltergeist som får datorer att krascha bara jag närmar mig en datorsal, men i själva verket är det vittra som spelar folk ett spratt. Det är så typiskt dem: de lånar gärna saker och busar och har sig.

Rovor

Rovor. Är det mat för vittra?

Men om vittra nu har blivit såpass högteknologiska att de är i min dator, varför ska de då vilja ha gröt? Sist jag offrade till gudinnorna, på Samhain, fick de en morot och en handfull torkad rosmarin och oregano, men vittrorna föredrar bevisligen lagad mat. Kanske är allt tekniskt strul jag haft vittrornas sätt att säga att de är trötta på bilden av sig själva som gammelmodiga. Tänk om vitterfolket behöver frigöras från våra fördomar om dem.

Om jag nu inte får någon butler i julklapp, så får jag väl försöka att ställa mig in hos vittra. Det är lättare att förlita sig på dem än på det såkallade välfärdssystemet. Hemtjänst är lika dyrt som att köpa ”hushållsnära tjänster” och då måste man dessutom stå ut med att ha människor omkring sig, fippla med papper hit och dit och ha intyg på allt. Då är det nog lättare att hoppas på vittra. Jag måste bara ta ner stålsaxen vid ytterdörren, så att de vågar sig in – och så undrar jag om de gillar pasta.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

8 responses to “Vittra – istället för ”hushållsnära tjänster”

  1. Läs böckerna om Artemis Fowl (förf: Eoin Colfer). Då ska du få se på högteknologiska vittror…😉

  2. Oooh… Fast vättar och vittror är inte riktigt samma sort😉

  3. Det där var kul. Vittror stället för hushållsnära tjänster. Reinfeldt o co kan gå och gömma sig :-)

  4. Men ”huvudvätte”-tjejen benämns vittra i den svenska översättningen, har jag för mig.

  5. themegabitch

    Det heter ”Vista” när datorn hänger sig och inte ”vittra”😉

  6. Hahahahaha, touché!😉

  7. Aha, på Wikipedia stod det vättar. Hm?