Ska heterosexuella ha barn? Del II

För tre dagar sedan skrev jag inlägget ”Ska heterosexuella ha barn?”. Titeln var en direkt travesti på ”Ska homosexuella ha barn?” och de flesta verkade fatta poängen, men inte alla. Någon som kallade sig John skrev:

”Hade någon skrivit likadant om homosexuella skulle du avfärdat vederbörande som homofob. Vad ska man då kalla dig, heterofob?”

Hela diskussionen som följde är bara ett så tydligt exempel på varför det är fel att dra för stora växlar på föräldrarnas läggning och kön. Eftersom det var precis det jag ironiserade över tycker jag att jag lyckats ganska väl, faktiskt. Det är lika relevant att ifrågasätta ”heteroföräldrar” som ”homoföräldrar”.

Skillnaden är att heterosexualiteten inte har vanan inne att bli granskad och bedömd under århundraden. De som idag anser att heterosexualiteten är under attack och att heterosexuella diskrimineras och ifrågasätts reagerar utifrån en känsla av att vara utsatta, som på sätt och vis är ny men ändå inte.

Det är inget konstigt att ställa frågor som ”Ska homosexuella få ha barn?” eller ”Ska könsbytare slippa operera sina könsorgan om de inte vill?”; såna ämnen förväntas man kunna diskutera utan att någon tar illa vid sig, även om diskussionen är baserad på värderingar snarare än argument och moraliserande över högst personliga detaljer. Man måste ju respektera respektlöshet, annars slår man vilt med kränktsläggan.

Om man däremot frågar ”Ska heterosexuella få ha barn?” är det en heeelt annan sak. Och om man frågar: ”Ska könssparare slippa operera sina könsorgan om de inte vill?” är det förmodligen ingen som förstår varför man frågar så konstigt.

Artikeln som startade det hela. Relaterat: Bra skrivet om HBT-föräldrar, och ännu mer bra om heteronormen. Dåligt underbyggt om homosexuella som föräldrar. Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

22 responses to “Ska heterosexuella ha barn? Del II

  1. Åh könssparare. Det var bra hihi.

  2. Jag har gillat många av dina nyord men könssparare… nä.

  3. Jag letar fortfarande efter något ord som passar. Är inte helt nöjd med det. ”Sex keep” trodde jag faktiskt redan var uppfunnet, men jag hittade inget på nätet.

  4. Könssparare är liksom… hur många kön tror du jag sparat ihop i min byrålåda?

  5. Tasteless

    Könsfastnare?

  6. Stationärkönade?

  7. Fast det är just det att det är lika galet som könsbytare som jag gillar.

  8. Jag tycker att könssparande var rätt bra, det låter lika absurt som könsbytare och det var väl meningen?

  9. Mellanvärld

    Könsbehållare?

  10. Är inte det detsamma som underbyxor?😉

  11. Är det datorer, telefoner eller människor ni pratar om?

  12. Hahaha, ja, det kan man undra. Men stationärkönade kanske är lite klumpiga, helt enkelt för att de inte är tänkta att TRANSporteras…

  13. Mellanvärld

    Morfemkollisioner kan allt va lustiga.:)
    Å ”sex keep” e väl en befäst bordell.

  14. För mig är könbytare en pryl man kopplar mellan två kontakter av samma kön. Hur jag ska formulera det överfört till den mänskliga världen utan att råka förolämpa, kränka eller använda opassande ord vet jag inte.

    Men så är jag datanörd också. Kan det vara ett på sätt och vis nekrofilt drag tro? (”Datafil” funkar ju inte riktigt här…)

  15. Oj. Ja, det är det nog iofs…

  16. Japp, och såna kan man köpa på Clas Ohlsson. DET är könsbytare, på riktigt. Personer med transsexualism byter ju inte kön:)

    Åh, jag tror jag måste ta en tur till CO och skaffa fotobevis och göra någon grej av det…

  17. På tal om Clas Ohlssson (ursäkta att jag byter ämne mitt i tråden såhär) så undrar jag om du såg nån Clas Ohlsson-affär när du var i London senast? Det gjorde jag och Mia (vi kom hem från London för ung. en vecka sen) och Mia tog givetvis kort på affären inklusive deras jättevitsiga svengelska ordvits.:)

    P.S. Jag har inget emot att kallas för ”könsbehållare”, det var ju ett jättebra namn på oss som är nöjda med vårt medfödda biologiska kön! ”Könssparande” gillar jag däremot inte, för det får mig att tänka på pensionssparande!:):)

  18. Fast könsbehållare låter som en burk där man förvarar kön.

    Nej jag såg ingen CO. Det måste jag ha missat totalt😛

  19. Oj, nu blev det hela lite äckligare när du beskrev det som en burk med ett kön i, eeew!:)

    Jag tror det var i Croydon vi såg det, eller så minns jag helt fel. Du kan fråga Mia vid lämpligt tillfälle.:)

  20. Jag googlade, och visst var det Croydon. Där har jag nog aldrig varit. De gånger jag är i södra delarna av stan brukar det vara till Kew Gardens vi åker, annars håller vi oss i norra delen.:)