Daily Archives: 5 november, 08

”Vänta bara tills du blir kär på riktigt”

Att outa sig som polyamorös eller relationsanarkist:

Du är egentligen rädd för närhet, vänta bara tills du blir kär på riktigt så slutar du nog knulla runt.

Att outa sig som asexuell:

Du är egentligen inte så pryd som du försöker vara, vänta bara tills du blir kär på riktigt så kommer du vilja knulla.

Jag lägger ihop dem och försöker se vad summan blir; vad som verkligen är jag så som jag ser ut i andras ögon. Men det ena tar ut det andra. Det enda som är kvar är ”vänta bara tills du blir kär på riktigt”. Och jag som trodde jag redan var det.

Inspirerat av artikel i Aftonbladet. Läs även Wichbitch, och andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,

DIY konspirationsteori

Det är nästan gulligt. Lite DIY konspirationsteori: vi säger inget, men lämnar pusselbitarna åt dig. Jag går in på inofficiellt pingstkyrkliga/livets-ordiga Världen Idag för att se om de har skrivit något om dagens regeringsbeslut om att låta riksdagen bestämma om äktenskapen. Istället hittar jag en artikel om bildbyrån Scanpix som… tja, det sägs inte rent ut, men det går att tolka som att de diskriminerar mot gifta genom att sprida en negativ bild av ordet ”äktenskap”.

Det är nämligen så enligt artikeln att den som söker efter ordet ”äktenskap” i Scanpix databas hittar nästan bara förmodat negativa bilder: ”mängder av bilder som illustrerade skilsmässor, svartsjuka, otrohet och äktenskapsproblem. Samt ett antal bilder som illustrerar den politiska debatten om homoäktenskap”. Detta ”trots att det svenska folket verkar tycka att det är en väldigt populär samlevnadsform”.

Ja, alltså inte ”homoäktenskapen”, såklart.

kristianopelskyrka

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Paradoxen om disk och Blondinbella

Igår på bussen hem funderade jag över om det egentligen finns något logiskt samband mellan olika färdigheter. Varför förväntar sig folk att om jag klarar A ska jag klara B? Finns det någon anledning annat än att det oftast råkar vara så? Varför blir folk förvånade över att jag har en högskoleexamen när deras tidigare kunskap om mig begränsar sig till att jag inte kan hålla ordning i mitt eget hem? Varför blir folk förvånade över att jag har handikappande problem med rastlöshet och stress när det enda de vet sedan förut är att jag skriver och att jag låtsas att jag är någon slags expert?

Varför frågar folk varför jag klarar att blogga men inte att diska? Är det omöjligt att klara det ena (att tänka ut ett inlägg, skriva ner det på tangentbordet och posta) men inte det andra (att leta rätt på diskhandskarna och ta på sig dem, ta av sig dem för att det är smartast att plocka ur den rena disken ur diskstället först, ställa in den rena disken i skåpen, ta på sig diskhandskarna igen, samla ihop allt skräp på diskbänken och slänga det, knyta ihop soppåsen och gå ut med i hallen och hoppas på att ”se” den någon gång när jag går ut de närmsta veckorna, gå tillbaka in i köket, samla all disk på den vänstra diskbänken om det ryms så jag har överblick, spola fram varmt vatten, sätta i proppen, fylla hon med vatten, komma på att den är alldeles för skitig och tömma ur vattnet, skura hon med diskborsten och spola av, börja om att fylla hon, komma ihåg att hälla i lagom mycket diskmedel i tid så det löddrar, slå av kranen när vattnet är ungefär fem centimeter högt, börja diska alla glas, skölja dem över hon så att vattennivån långsamt stiger, ställa glasen i diskstället, slita av sig handskarna för att klia på benet, på halsen, på ryggen så axeln nästan går ur led, av den uttorkande ångan från diskvattnet, ta på sig handskarna igen, diska alla bestick, skölja över hon så den höjs ytterligare några centimeter, försöka trycka ner dem i bestickkorgen, tappa en gaffel på golvet, plocka upp den och diska och skölja den igen, börja diska tallrikar, spilla vatten på underarmen och känna hur kliandet eskalerar, dunka huvudet i skåpluckorna så hårt det går för att distrahera mig, be den luttrade kaninen om ursäkt för att jag är jobbig, Skölja och stapla tallrikarna i diskstället som börjar bli fullt, diska durkslag, skölja durkslag, skvimpa ner kastrullen i vattnet så det stänker, dunka huvudet i skåpluckan på det hemliga specialsättet som känns ordentligt men kanske är skadligt, diska kastrullen, skölja, ställa bredvid diskstället, pusta ut en halv sekund, doppa trasan i diskvattnet och komma på att det är alldeles för skitigt, tappa ur vattnet, skölja trasan, torka av diskbänken, vända sig om för att torka av spisen och upptäcka att där står en stekpanna som jag hade glömt…)?

Jag förstår inte varför folk tror att det krävs mer för att posta ett blogginlägg än att diska, att det på något sätt alltid är ”svårare”. De som faktiskt klarar att diska är människor som jag verkligen beundrar. Jag tränar för att en dag komma dit jag med. Förmodligen är chansen att jag blir en ny Blondinbella större, men jag ger inte upp för det. Men frågan återstår: Varför tror folk att det är enkelt att göra så komplicerade saker som att diska? Är det bara för att det har låg status?

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , ,

“Vote as if your life depended on it. It does.”

”i’m not much for electoral politics but moments like these really remind me how important policy and participating in the political process can be as tools for the advancement of disabled people. as disabled people, our lives are intertwined in the system. the stakes are high and bad policies play out in intimate, real ways for each of us.

Vote as if your life depended on it. It does.” Justin Dart.”

Cripchicks berättelse om hur hon röstade för första gången säger ganska mycket om hur viktig Obamas seger var i folkets ögon. Enligt DN var det framförallt afroamerikaner och andra ickevita, kvinnor, låginkomsttagare och unga människor som röstade på Obama. Som vanligt för demokrater. fast att hela 95% av de afroamerikanska männen och 96% av de afroamerikanska kvinnorna röstade på honom säger en hel del.

Personlighet betyder alltid mycket i amerikanska presidentval. Obamas utstrålning och bakgrund gör absolut sitt. Och även om mycket av hans politik skulle ses som höger i Sverige är han radikal för att vara amerikan. Eller, det är så han har framstått, som Jesse Jacksons arvtagare. En sida som i svensk media verkar ha kommit i skymundan är hans sjukvårdsreformer. Vård och omsorg var ett huvudtema i hans reklamfilm, och han tänker bland annat införa en allmän sjukvårdsförsäkring för barn. Det hade varit intressant att få veta hur stor andel av alla med funktionsnedsättningar som röstade på honom; säkert många. Nu är det upp till bevis som gäller.

Läs även hennes fina dikt om valresultatet, och andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , . DN 1, 2,AB 1, 2, 3, SvD 1, 2, 3, 4.

Solsken orsakar normalitet

”Mycket regn kan orsaka autism” rättades till och blev ”Koppling mellan autism och regn” i Aftonbladet. Om det regnar mycket medan barnet är under tre år riskerar det autism, visar en amerikansk studie. Det kan bero på kemikalier i regnet, eller på att regnigt klimat gör att barnen håller sig inne mer och får därmed bland annat mindre D-vitamin, enligt forskarna.

Det intressanta är inte den energi som läggs ner på att hitta en ”orsak” eller ett ”botemedel”, utan att det är så självklart i forskarvärlden att autism är ett medicinskt problem i första hand. Det ligger avsevärt mycket mer pengar i att hitta ett ”botemedel” än i att hitta pedagogiska  och terapeutiska lösningar som ser individens styrkor och svagheter sida vid sida. Därmed är det också en skillnad i prestige och status.

När BBC berättar om studien citerar de en läkare och pappa till ett autistiskt barn. Dr. Michael Fitzpatrick säger:

”The notion that autism is caused by higher rainfall is manifestly absurd. It is about time we recognised that autism has largely genetic causes and devoted our energies to providing the best possible education and care services for people with autism and their families.”

Jag kunde inte vara mer enig.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

Sex är det enda rätta

Den kallas Lag om genetisk integritet m.m. Det är den som gör att den som lämnar ägg eller spermier för nedfrysning inte har rätt att ta ut dem och använda dem hur en vill. Det är tillåtet för den som lider av en svår sjukdom som kan orsaka sterilitet att spara könsceller, alltså ägg eller spermier i en sjukhusfrys, men kruxet är att de inte får användas hur som helst.

Nu är det en kille med cancer som har fått avslag på att ta ut sina spermier på Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg. Han är nämligen så svårt sjuk att läkarna och Socialstyrelsen inte tror att han kommer att leva tills barnet blir 18 år. Han och hans sambo har alltså inte rätt att skaffa barn, med hänvisning till det potentiella barnets bästa.

Det rör upp känslor på Aftonbladets snackforum. Får inte sjuka människor skaffa barn? Eller är det en pik mot ensamstående föräldrar? Det är svåra frågor, och jag skulle nog svara: Nej, enligt lagen får inte sjuka människor skaffa barn på vilka villkor som helst.

Kan du ha sex och skaffa barn den vägen får du göra det, men alla andra sätt är noga kontrollerat, precis som för den som vill adoptera eller inseminera. Surrogatmödraskap är inte tillåtet under några omständigheter, och transsexuella får inte ha några könsceller sparade för att få ta bort  testiklar, eller äggstockar, äggledare och livmoder, och för att få ut ett nytt juridiskt kön.

Det sägs att det är för barnets bästa, men jag anar att det är en fråga om att upprätthålla en sexualmoral. En som säger att det ”finaste” sättet att skaffa barn är att ha sex. Den som inte kan få barn genom att ha sex har inte samma rätt. utan är underkastad samhällets idéer om vad som är lämpligt. I det här fallet en sjuk man som inte får bli pappa. Om inte det är sjukt vet jag inte vad som är det.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,