Guilt by association

Visst finns det utrymme för slump. Visst finns det en chans att någon av ett obegränsat antal apor med lika obegränsat antal skrivmaskiner och obegränsad mängd papper efter en obegränsad tid kan knappa ner Shakespeares samlade verk. Jag förkastar inte alls möjligheten. Den är bara jävligt osannolik.

Kom igen, Sverigedemokrater. Hur taffligt är det att planka NSFs (Nationalsocialistisk front) propagandatext om “rasblandning” rakt av, och sedan skylla på slumpen att ordvalet blev exakt detsamma? Och sedan gnäller ni på att folk inte tror på er när ni bedyrar ni är bättre än nassarna?

Själv väntar jag med spänning på om NSF ska hävda sin upphovsrätt. Det vore ett intressant mål att följa…

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , ,

18 kommentarer

  1. Kommentar av Roger on 6 juli, 08 7:50 pm

    Samuel Älgemalm ljuger förstås. Det var ingen slump. Han har plagierat NSF:s text rakt av, och det är oförlåtligt. Även om han invandrare från Iran och talar och skriver dålig svenska får man inte göra något sådant vidrigt. Jag hoppas innerligen att han utesluts.

  2. Kommentar av trollhare on 6 juli, 08 8:02 pm

    Jag tror också att han lopierat den. Vi får se vad som händer…

  3. Kommentar av Peter Ingestad on 6 juli, 08 8:36 pm

    Ja, precis. Undermåligt är ordet.

    Sverigedemokraterna verkar hopplösa. Objektivt har de läget: invandringen BEHÖVER stramas åt.

    Det är så ofattbart korkat. Att de aldrig lär sig.

    Och så denna buskispropaganda mot muslimer!

    Jag har träffat massor av muslimer, och funnit dem i allmänhet utmärkta människor. Enligt min erfarenhet är höviskhet ett uttalat drag hos dem.

    Detsamma kan verkligen inte sägas om alla svenskar.

  4. Kommentar av trollhare on 6 juli, 08 8:53 pm

    PI: Men vänta… Är “muslimer” och “svenskar” varandras motsatser på något sätt? Och vadå “invandringen BEHÖVER stramas åt”?

  5. Kommentar av Roger on 6 juli, 08 9:39 pm

    Ja, invandringen behöver stramas åt. Sverige har världens mest generösa invandringspolitik. Vi har den största invandringen i Europa i antal och västvärlden per capita med cirka 100 000 personer om året. Fast du kanske tycker att det är okej.

  6. Kommentar av trollhare on 6 juli, 08 9:52 pm

    Har vi?! Vad har du för källor till ett sånt påstående?

  7. Kommentar av Nicklas Eriksson on 6 juli, 08 10:18 pm

    Roger: jag tycker det borde vara fler.

  8. Kommentar av Mikusagi on 6 juli, 08 10:24 pm

    Vi har också störst antal lyckliga invånare, det måste ju betyda att vi behöver strama åt där och tvinga fler vara olyckliga.

  9. Kommentar av trollhare on 6 juli, 08 10:38 pm

    Mikusagi: Ja, dessutom ligger Sverige oroväckande högt när det gäller att bekämpa saker som fattigdom och spädbarnsdödlighet…

  10. Kommentar av Hoodoo on 6 juli, 08 10:56 pm

    “Vi har den största invandringen i Europa i antal och västvärlden per capita med cirka 100 000 personer om året.”

    Nej, det är snarare så att den egentliga siffran ligger runt 40,000 personer och en majoritet av dessa får inte ens uppehållstillståndet beviljat. Så det där är rent skitsnack.

  11. Kommentar av trollhare on 6 juli, 08 11:54 pm

    Dessutom är de allra flesta invandrare från nordiska grannländer, och EU. Men det är sällan folk klagar över att det är för många norrmän i Sverige…

  12. Kommentar av Karin on 7 juli, 08 7:13 pm

    Sverigedemokraterna plagierar NSF-material

    Sverige På en sverigedemokratisk hemsida publicerades nyligen en text som förutom några smärre förändringar var ett direkt plagiat på material som för flera år sedan distribuerades av Nationalsocialistisk front. Texten härstammade från kampanjen Inga moskéer i Sverige.

    Den som låg bakom plagiatet var sverigedemokraternas representant i kommunfullmäktige i Växjö, Samuel Älgemalm. Älgemalm är iranier, hette tidigare Mohammed Ebrahim Gharachorloo och är sedan tidigare dömd för flera fall av bidragsfusk.

    Några som förfasat sig över plagiatet är Dagens Nyheter som gjort stora rubriker av det inträffade och vad det säger om Sverigedemokraternas “egentliga” sympatier. Det är något komiskt då det för tre år sedan visade sig att Dagens Nyheter själva plagierat material från den-svenske.com när tidningen skulle skriva en dödsruna över Georgiens premiärminister, Zurab Zjvania. Vad sade det om Dagens Nyheters “egentliga” sympatier?

    Uppståndelsen säger hursomhelst en hel del om de felslut media ständigt gör sig skyldiga till genom sitt inbitna ad hominem resonemang.

  13. Kommentar av trollhare on 7 juli, 08 7:23 pm

    KArin: Jag förstår fortfarande inte varför alla som försvarar SD/svartmålar Älgemark drar upp hans etnicitet?

  14. Kommentar av Karin on 7 juli, 08 7:28 pm

    Trollhare: Jag vet inte heller.

    Peter Ingestad: Jag hoppas att du skojar….?????

    “Jag har träffat massor av muslimer, och funnit dem i allmänhet utmärkta människor. Enligt min erfarenhet är höviskhet ett uttalat drag hos dem.

    Detsamma kan verkligen inte sägas om alla svenskar.”

    Så det är okej att generalisera svenskar som en homogen grupp som beter sig på ett visst sätt, men när det kommer till muslimer, enstaka folkslag eller liknande, då är det plötsligt himla fel?

  15. Kommentar av Karin on 7 juli, 08 7:34 pm

    “Kom igen, Sverigedemokrater. Hur taffligt är det att planka NSFs (Nationalsocialistisk front) propagandatext om “rasblandning” rakt av, och sedan skylla på slumpen att ordvalet blev exakt detsamma? Och sedan gnäller ni på att folk inte tror på er när ni bedyrar ni är bättre än nassarna?” skriver du…

    … men vad jag förstod det som handlade det om EN enda person i partiet som kan axla ansvaret för den här händelsen. Varför uttrycker du dig så som att “alla” eller samtliga i partiet är skyldiga?

    Där har vi generaliseringarna igen… Uppenbarligen är folk lika kålsupare allihop… “svenskar är si och så” = okej? muslimer/invandrare = si och så = inte okej?

    Jag förstår inte….

  16. Kommentar av trollhare on 7 juli, 08 7:39 pm

    Skillnaden är att Svenskar eller Muslimer är ett politiskt parti med valda representanter. Politiker representerar sitt parti. I synnerhet när de skriver en politisk text. Och du svarade inte på min fråga.

  17. Kommentar av Karin on 7 juli, 08 7:43 pm

    Jag svarade att jag inte visste… Tänkte att du ville hör NSF:s version av saken och jag hämtade texten från en av deras hemsidor. Sen kan jag inte svara på vad som kommer hända framöver, det återstår helt enkelt att se.

  18. Kommentar av trollhare on 7 juli, 08 7:49 pm

    Aha, så du klistrade in en text från NSF? Det lät som att det var dina egna åsikter. Citationstecken är praktiska…

Kommentar RSS TrackBack Identifier URI

Kommentera